Wilma december 19, 2017 Geen reacties

Op onze school vinden we het erg belangrijk om af te stemmen op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Dit is een van de belangrijkste redenen om de samenwerking tussen de groepen 1, 2 en 3 zoveel mogelijk te versterken.

Er is dit schooljaar ook voor het eerst een groep 2/3 geformeerd, die het leren van zowel de leerkrachten als de kinderen stimuleert en versnelt. Deze samenwerking tussen de groepen biedt kansen om de leeromgeving voor onze leerlingen nog betekenisvoller te maken en onze missie: “Groeien doen we natuurlijk samen” in de praktijk te realiseren.

Groepen 1-2 en 2-3

Zoals u wellicht al weet, zijn er voor de zomervakantie in het gebouw enkele aanpassingen gedaan. Een voorbeeld hiervan is de plaatsing van de flexibele paneelwanden in de groepen 1/2 en 2/3.

Hierdoor kan de doelstelling van onderwijs “Anders Organiseren” optimaal bereikt worden. Vóór de kerstvakantie gaan we drie middagen “Anders Organiseren” tijdens de werkles. Daarbij wordt tijdens de werkles door de groepen 1-2 C en 1-2 D samen gebruik gemaakt van een unit en door de groepen 1/2 B en 2/3 A.

Dit betekent dat de kinderen zelf mogen kiezen in welk gedeelte van de unit ze gaan werken. We maken gebruik van nieuwe planborden. Groep 1-2 E gaat gebruik maken van de unit groep 1-2 C en 1-2 D. Met een unit bedoelen we twee klaslokalen waarbij de schuifwand open staat.

Hier een indruk van de eerste middag

Groepen 3

Anders organiseren wordt op dit moment in de groepen 3 op rekengebied georganiseerd.
Elke dinsdagochtend geven de leerkrachten eerst een kwartier de instructie / uitleg in de eigen groep.

De kinderen kunnen op het grote planbord zelf inplannen of ze in het instructie,- samenwerk,- of stiltelokaal gaan werken. Soms plannen de juffen ook in daar waar nodig.De kinderen weten precies wat ze mee moeten nemen, waar ze gaan werken en wat de bedoeling is. In het instructielokaal worden de sommen nog eens extra uit gelegd, eventueel met materialen.

In het samenwerklokaal kunnen kinderen in kleine groepjes samen overleggen en daar waar nodig elkaar helpen. In het stiltelokaal werken de kinderen zelfstandig, zonder overleg met elkaar. In elk lokaal is een leerkracht samen met (stagiaire)- onderwijsassistente aanwezig om te helpen en bij te sturen. Na de kerstvakantie komt de donderdag erbij om op deze manier te werken. In de loop van het jaar gaan we taal/lezen daaraan toevoegen.